Pijn bij borstvoeding, wat te doen?

Borstvoeding is niet altijd even gemakkelijk, soms kan het behoorlijk uitdagend zijn en vermoeiend. Ook kun je last krijgen van pijn bij borstvoeding of tussen de voedingen in. Borstvoeding hoort geen pijn te doen, dus het is goed om bij pijn en ongemak direct hulp in...

Avondvierdaagse snoepketting maken

Toen we een paar jaar geleden verhuisden naar onze huidige woonplaats, kwam ik voor het eerst in aanraking met een fenomeen dat ik tot dan toe alleen van horen zeggen kende: de avondvierdaagse. Maar wat me verraste, was iets dat bijna een traditie te noemen is in onze...

Last van vermoeidheid? Lees dan deze tips voor meer energie!

Zit jij met de handen in het haar? Ben je moe, uitgeput en er even helemaal klaar mee? Dit is helemaal niet vreemd. Een leven als ouder kan behoorlijk uitputtend zijn. Maar hoe ga je hier het beste mee om? Je wilt natuurlijk niet iedere avond uitgeput op de bank voor...

Leuke lowbudget dingen doen in de vakantie

Hoera, vakantie! Een schoolvakantie kan soms best lang duren en hoewel kinderen zich best goed kunnen vermaken, slaat verveling soms toe. En Nederland heeft ook niet altijd zonnig buitenweer, dus een beetje inspiratie voor de schoolvakantie - zowel binnen als buiten -...

Mijn kind heeft faalangst. Wat kan ik doen?

Als ouder zie je je kind het liefst gelukkig. En als het niet lekker in zijn vel zit, wil je daar alles aan doen, toch? Bijvoorbeeld als je kind faalangst heeft. Hoe herken je faalangst bij je kind en hoe ga je daar als ouder mee om? Faalangst is letterlijk de angst...

Vorig schooljaar moesten we beslissen of onze oudste zoon naar groep 3 door zou gaan of dat hij nog een jaartje in groep 2 bleef. Geen gemakkelijk beslissing, kan ik je zeggen. Mijn vriend en ik hebben er een paar slapeloze nachten van gehad. De juf zei dat hij een hoop belangrijke zaken niet laat zien in de klas. Hij herkent de letters niet, hij telt niet vlot genoeg tot 20 en terug. Hij is ook nog wel erg jong, hij is een september-kind. Ook heeft hij zo’n mentaliteit van: Niet af? Jammer dan! Dat laatste herkenden wij wel, dat was thuis ook het geval. Maar de andere zaken niet, want thuis liet hij wél zien wat hij in zijn mars had. Ik heb 12 jaar voor de klas gestaan, maar nu ik zelf moeder ben zie ik pas welke moeilijke beslissingen we de ouders laten maken. Zij moeten kiezen voor de toekomst van hun kind. Hoe maak je zo’n beslissing?

Speuren op internet

Natuurlijk ga je op internet zoeken naar informatie en ervaringen van andere ouders. Op forums vertellen (ervarings)deskundigen vaak wat zij het beste vinden. En er zijn veel artikelen over dit onderwerp te vinden. Zo stuitte ik op een artikel op de site van de Rijksoverheid. Hierin vertelt staatssecretaris Dekker over een betere overstap naar groep 3. Dekker wil het aantal zittenblijvers in groep 2 terugdringen. Hij vindt dat scholen hun onderwijs in groep 3 moeten veranderen. Het kind moet zich niet aan groep 3 aanpassen, maar groep 3 aan het kind. Hier valt natuurlijk iets van te zeggen, maar ik benijd de leerkracht niet die voor zo’n groep 3 moet staan. Er zitten dan veel jonge kinderen in de klas die nog niet toe zijn aan lezen en schrijven. Wel denk ik dat ieder kind zich in zijn/haar eigen tempo ontwikkelt. Want misschien is onze zoon straks in januari wél toe aan groep 3, maar dan moet hij nog de rest van het jaar in groep 2 blijven. Feit blijft dat ouders deze keuze moeten maken. Uiteindelijke maak je de keuze met je hart, want jij kent je kind het beste.

Hebben we wel de juiste beslissing genomen?

Uiteindelijk hebben we besloten om hem toch dat extra kleuterjaar te geven. Eerst voelde het helemaal niet goed. Vooral ik was bang dat hij het ons kwalijk zou nemen. Hij zit nu in een combinatiegroep 2/3. Dus zijn vriendjes zitten nog steeds bij hem in de klas. Maar na het eerste half jaar van dit schooljaar was ik er van overtuigd dat we de juiste beslissing hadden genomen. We zagen een heel ander kind: betrokken, leergierig en altijd zijn werk af. Nu we echter aan het tweede half jaar van het schooljaar zijn begonnen, zien we toch weer het oude patroon terugkomen. Zijn interesse in letters schrijven en lezen is weer tot het nulpunt gedaald. Na een schooldag vertelt hij alleen nog maar dat hij heerlijk gespeeld heeft en dat hij een mooi bouwwerk heeft gemaakt. Wat natuurlijk fijn is, want hij zit per slot van rekening nog maar in groep 2. Maar waar is ons leergierig kind gebleven? Hebben we wel de juiste beslissing genomen? De tijd zal het leren.