Beweging ondersteunt de lichamelijke en holistische ontwikkeling van een kind. Voldoende beweging is daarom van vitaal belang voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Een gebrek aan beweging kan een gezonde ontwikkeling in de weg staan.

Beweging helpt obesitas te voorkomen

Obesitas is een behandelbare ziekte die wereldwijd een gezondheidsrisico met zich meebrengt, zowel voor volwassenen als kinderen. De aandoening gaat gepaard gaat met het hebben van een overmatige hoeveelheid lichaamsvet en kan dus ernstige gevolgen geven. Kinderen met overgewicht hebben niet het gewenste gewicht volgens hun leeftijd en lengte.

Wanneer kinderen met obesitas worden gediagnosticeerd, kan je het vergelijken met een flinke alarmbel die afgaat. Het extra gewicht zorgt er immers voor dat kinderen geconfronteerd worden met aandoeningen die normaal enkel bij volwassenen voorkomen zoals diabetes, hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte. Veel kinderen met overgewicht ontwikkelen zich ook tot volwassenen met overgewicht. Wanneer een kind overgewicht heeft, zal het kind vaak ook minder goed in een groep liggen, wat kan leiden tot minder zelfvertouwen, eigenwaarde en depressie.

Te weinig beweging en een overmatige calorieopname, zijn de grootste boosdoeners voor overgewicht. Maar ook genetische en hormonale oorzaken kunnen aan de basis liggen. De spijsverteringshormonen laten ons lichaam weten dat we voldaan zijn. Wanneer er een verandering optreedt in deze hormonen worden de signalen beïnvloed en gaan we mogelijk meer eten dan nodig is. De beste manier om overgewicht bij kinderen aan te pakken, is door de levensstijl van het kind te veranderen en ook te werken aan het dieet en de beweging van het voltallige gezin. Door ervoor te zorgen dat je kind geen overgewicht krijgt, bescherm je zijn of haar toekomst. Door te bewegen, ontwikkelen kinderen:

  • Sterke harten, spieren en botten
  • Sociale interactievaardigheden
  • Denkvaardigheden
  • Eigenwaarde en zelfvertrouwen
  • Emotionele vaardigheden
  • Communicatieve vaardigheden
  • Concentratie
  • Fundamentele bewegingsvaardigheden

Beweging moedigt verkenning aan

Terwijl jonge kinderen bewegen en de wereld verkennen, leren ze ook door aanraking. Vroege bimanuele training gaat samen met de robuustheid van het corpus callosum, een deel van de hersenen dat snelle communicatie tussen de linker en rechter hersenhelft mogelijk maakt.

 

Net zoals lichaamsbeweging en betrokkenheid een enorme impact hebben op leren, geldt hetzelfde voor de omgeving waarin jonge kinderen leren. Filosofen, schrijvers en beoefenaars van oosterse religies hebben al sinds lange tijd hetzelfde verband gelegd tussen de kracht van de natuur om de geest te ontspannen en de bereidheid om de wereld te veroveren.

De meeste studies zijn het erover eens dat kinderen die buiten spelen, slimmer, gelukkiger, meer oplettend en minder angstig zijn dan kinderen die meer tijd binnenshuis doorbrengen. Hoewel het onduidelijk is hoe de cognitieve functies en stemmingsverbeteringen precies plaatsvinden, zijn er een paar dingen die we wel weten over waarom de natuur goed is voor de geest van kinderen.

De natuur bouwt vertrouwen op

De manier waarop kinderen in de natuur spelen, heeft veel minder structuur dan de meeste soorten indoor-spelen. Er zijn oneindige manieren om te communiceren met buitenomgevingen, van de achtertuin tot het park, tot het plaatselijke wandelpad of meer en door je kind te laten kiezen hoe hij met de natuur omgaat, heeft hij de macht om zijn eigen acties te beheersen.

De natuur bevordert creativiteit en verbeeldingskracht

Deze ongestructureerde manier van spelen stelt kinderen ook in staat om betekenisvol met hun omgeving te communiceren. Ze kunnen vrijer denken, hun eigen activiteiten ontwerpen en de wereld op inventieve manieren benaderen.

De natuur leert verantwoordelijkheid dragen

Levende dingen sterven als ze slecht worden behandeld of niet goed worden verzorgd, en als een kind wordt toevertrouwd om voor de levende delen van hun omgeving te zorgen, leren ze wat er gebeurt als ze vergeten een plant water te geven of een bloem uit de wortels halen.

De natuur biedt verschillende vormen van stimulatie

De natuur lijkt misschien minder opwindend dan de geweldige tekenfilm van je kind, maar in werkelijkheid activeert hij of zij meer zintuigen. Aangezien de jongeren van vandaag steeds minder tijd in een natuurlijke omgeving doorbrengen, versmallen hun zintuigen, wat de rijkdom van de menselijke ervaring vermindert.

De natuur zorgt ervoor dat kinderen in beweging komen

De beste manier om met de natuur om te gaan, is meer bewegen dan op de bank gaan zitten of liggen. Lichaamsbeweging is niet alleen goed voor het lichaam van je peuter, maar het lijkt hen ook meer gericht te maken, wat vooral gunstig is voor kinderen met ADHD.

De natuur zet aan tot nadenken

De natuur creëert een uniek gevoel van verwondering voor kinderen. De verschijnselen die dagelijks in achtertuinen en parken voorkomen, roepen bij kinderen vragen op over de aarde en het leven dat door de aarde wordt ondersteunt.

Beweging helpt kinderen bij hun fysieke groei

Jonge kinderen zijn altijd in beweging. En dat is een goede zaak, omdat beweging niet alleen belangrijk is om kinderen te helpen fysiek sterk en gezond te worden. Het is ook een sleutelfactor in hun algemene ontwikkeling. Het belangrijkste is dat kinderen een hechte band met je ontwikkelen door middel van beweging. In feite is het verlangen van je kind om dichtbij te zijn en om contact met je te maken zijn of haar motivatie om te bewegen.

Kinderen leren het vallen en opstaan door beweging

Als je binnenkijkt in een goede kleuterklas, is iedereen in beweging. Er zijn gestructureerde activiteiten, maar over het algemeen gaat het om doelbewust bewegen.

Onderzoek heeft keer op keer aangetoond dat kinderen kansen nodig hebben om te bewegen in de klas. Het geheugen en beweging zijn verbonden met elkaar. Het lichaam is een leermiddel, geen wegversperring naar het geheugen. Elke ouder die na schooltijd een peuter naar huis brengt, die barst van energie, kan redelijkerwijs concluderen waarom kinderen vandaag moeite hebben om zich rustig te houden na de schooltijd.

Alhoewel meer en meer scholen het belang van beweging inzien, worden meer activiteiten hieromtrent ingelast en ook langer durende pauzes of meer korte pauzes gegeven. Maar toch, als volwassenen spelen en leren combineren, doen ze dit vaak op een manier die het vrij handelen en de keuzevrijheid beperkt. Het idee dat er formele instructies moeten zijn, zorgt ervoor dat het niet langer een spel is. In het spel dat kinderen kiezen, is er de vrijheid om deel te nemen en een gekozen doel. Als een volwassene een kind vertelt wat ze moeten gaan doen of hoe een spel gespeeld moet worden, geraken veel van de belangrijke ontwikkelingsvoordelen van het spel zoek. Beweging met volwassenen is belangrijk, maar ook de vrije beweging onder de kinderen zelf. Het leert hen hoe het vallen en opstaan werkt.

Beweging is een essentiële factor in de intellectuele groei van je kind

Hoewel passief leren voor volwassenen gemakkelijker te controleren is, is het niet zo goed voor de hersenen van je kind. Veel studies hebben aangetoond dat kinderen bewegingsmogelijkheden nodig hebben als onderdeel van hun ontwikkeling.

Onderzoek toont aan dat het aanmoedigen van vrij bewegen kinderen de ruimte geeft om zelfbewustzijn te ontwikkelen, non-verbale manieren van communiceren te leren en zichzelf en hun lichaam te leren kennen. Kinderen leren hun bewegingsbereik, balans, spierkracht, coördinatie en uithoudingsvermogen.

De rol van een actief spel is niet alleen een onderdeel van leren, maar ook een basis voor algemene gezonde sociale en emotionele ontwikkeling. In Amerika, waar leren veel meer gestructureerd en passief is geworden, zoeken sommige centra voor kinderopvoeding manieren om fysieke beweging op verschillende manieren terug in de klas te brengen. Kleuterscholen die meer beweging in de schooldag hebben geïntegreerd, hebben merkbare vooruitgang geboekt in de aandachtsgebieden van hun leerlingen.

We weten nu ook dat geheugen en beweging verbonden zijn en dat een actief spel een belangrijke kans biedt in het leer- en ontwikkelsproces van peuters. Nieuw neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat actief leren de manier waarop het brein werkt opvallend kan veranderen en het leerproces van een kind versnelt. Met andere woorden, jonge kinderen zullen nieuwe vaardigheden beter absorberen tijdens het handelen en daarbij hun lichaam en geest in te schakelen in plaats van alleen maar te observeren of te lezen.

Beweging ondersteunt analfabetisme

We hebben balans nodig om een __gevoel van onszelf in de ruimte te ontwikkelen. Om vaardig door de ruimte te kunnen bewegen, hebben we een gevoel van richting nodig. We hebben een richtingsgevoel nodig om woorden op een pagina te volgen om te lezen, te schrijven of om de tijd te vertellen. Kinderen hebben beweging nodig om deze balans te ontwikkelen.