Eten en slapen bij een rijstboer en zijn familie in Thailand, logeren bij een familie in Tanzania en helpen op hun boerderij, een fietstocht maken door historisch Manila of een cursus Gambiaans koken. En dan niet georganiseerd door een commerciële reisorganisatie, maar door de locals zelf. I Like Local werd met dat doel voor ogen opgericht door Sanne Meijboom. I Like Local is een duurzame reissite die reizigers met locals verbindt in 15 verschillende landen in Azië en Afrika. Unieke activiteiten ondernemen tijdens je reis en daarmee ook nog de lokale bevolking steunen.

Sanne woont in Kenia met haar man Ronald en dochter Luna (3), en ze is zwanger van hun tweede kindje. Voor Meer Voor Mama’s interviewde ik haar over I Like Local, haar werkzaamheden, doelen en hoe haar man en haar dochter betrokken zijn bij haar werk.

Wat doet I Like Local precies?

Het doel van I Like Local is reizigers aan locals verbinden om ze zo een unieke reiservaring te geven en tegelijkertijd mensen in ontwikkelingslanden een extra bron van inkomsten geven. De Airbnb voor authentieke, lokale experiences noem ik het vaak. Inmiddels zitten we in 15 landen en bieden we rond de 500 lokale experiences aan.

Waarom ben je I Like Local gestart?

Ik was klaar met mijn baan als business consultant waarbij het veelal ging om een korte termijn visie en kostenbesparingen. Ik ging me steeds vaker afvragen wat ik als buitenstaander nu echt kon veranderen in zo’n organisatie en in hoeverre zo’n organisatie zelf een positieve impact had op zijn omgeving. Ik kwam erachter dat dit zeer gering was. ‘Waar doe ik het allemaal voor?’ was steeds vaker de vraag die ik mezelf stelde. Ik wilde iets doen wat een positieve impact zou hebben.

Toen de droom van mijn man, Ronald, en mij werkelijkheid werd om een tijd in het buitenland te wonen, heb ik mijn baan opgezegd. Een ding wist ik; ik wilde ik iets voor mezelf beginnen rondom mijn passie voor andere culturen en iets dat een positieve bijdrage kon leveren. Zelf had ik gemerkt tijdens mijn vele reizen dat mijn beste reiservaringen de ontmoetingen met de lokale bevolking waren, dus hoe mooi zou het zijn de reiziger en de local rechtstreeks te verbinden. Een win-win voor beiden. Zo is I Like Local toen ontstaan.

like-a-local

Wat doe je precies voor I Like Local?

Met I Like Local zitten we nog echt in de beginfase. We zien onze website traffic en boekingen groeien, maar zijn er nog lang niet. De grootste uitdaging vind ik de volgende groeistap te maken en een echt team te bouwen met de beperkte financiële middelen die we hebben. Momenteel ben ik I Like Local aan het klaarstomen voor externe investeringen waarmee ik dit hoop te realiseren.

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

Ik werk 5 dagen in de week, maar ben erg flexibel. Ik heb gemerkt dat ik van structuur hou, dus start mijn dag tussen half 9 en 9 en werk dan vaak tot 6. Vaak kruip ik ’s avonds ook nog even achter mijn laptop, maar ontspanning vind ik ook belangrijk, dus zorg ik dat ik balans houd. Ook werk ik graag in een afwisselende omgeving. Daarom werk ik 3 dagen in de week bij een co-working space met andere ondernemers en de andere dagen half thuis en half op een andere plek.

Welke ontmoeting is je het meest bijgebleven?

Afgelopen oktober zijn mijn man, dochter en ik op een verre reis gegaan naar de Keniaanse kust. We hebben toen bij een lokale familie gegeten, wat een geweldige ervaring was. Het gezin bestond uit 11 kinderen en nummer 12 was op komst. Ze hadden het niet breed, maar lieten ons volop proeven van de eigen producten die ze verbouwden; sinaasappels, kokosnoten en avocado’s. We hebben meegeholpen met koken, lokale wijn geproefd en vervolgens samen gegeten onder het maanlicht, want elektriciteit hadden ze niet.

Het is zo geweldig om te zien hoe snel kinderen verbinding leggen met elkaar. Dit zijn ervaringen die je niet meer vergeet en dit is dan ook wat ik met I Like Local wil realiseren. Deze familie stond na dit diner dan ook op de I Like Local website.

ontmoeting-samen

Wie ben je het meest dankbaar voor zijn of haar hulp in jouw organisatie?

Dat is absoluut mijn man Ronald. Hij is een en al positiviteit en heeft me altijd enorm gestimuleerd en meegedacht. Hij zit altijd vol creatieve ideeën en ziet minder beren op de weg, haha. Hierdoor kan hij me soms net dat laatste zetje geven dat ik nodig heb.

Welke boodschap wil je overbrengen met I Like Local?

Wat ik wil is mensen weer echt in contact brengen met elkaar. Dat zijn we een beetje kwijtgeraakt door alle technologische ontwikkelingen. Ik zie een veranderende behoefte naar meer connectie en authenticiteit, ook in de reiswereld. I Like Local moet authenticiteit ademen, waarbij mensen ook het gevoel hebben dat we op een eerlijke en faire manier geld verdienen.

People, Planet en Profit zijn drie aspecten waar we naar kijken en ook in deze volgorde. Geld verdienen is voor mij niet het belangrijkste en ik merk dat ik het meest gelukkig word wanneer ik mensen happy kan maken. Als ik dan weer een enorm positieve review krijg van een klant, kan mijn dag niet meer stuk. Dit drijft mij nog het meeste. Geld volgt dan vaak vanzelf.

samen-foto

Wat zou je nog graag willen bereiken?

Ik wil heel graag dat I Like Local zelfvoorzienend wordt, dat is mijn voornaamste doel.

Is je dochter Luna betrokken bij I Like Local of is ze van invloed op keuzes die je maakt?

Onze dochter Luna is niet betrokken bij de organisatie. Wat ze wel doet is mijn werk en privé in balans brengen. Als ik geen kinderen had gehad denk ik dat ik nog veel meer zou werken. Nu merk ik hoe belangrijk ik ook dit aspect van mijn leven vind. Soms roept er ook weleens een stemmetje in mijn hoofd dat ik nog meer zou moeten werken, want alleen dan kun je succesvol zijn. Ik weet dat dit een overtuiging is en niet perse waar hoeft te zijn.

Wil je meer weten over I Like Local en de activiteiten die je kunt boeken in diverse landen in Afrika en Azië? Kijk op de website www.i-likelocal.com en blijf op de hoogte via Facebook.

In de rubriek Mama’s Met Een Missie laten we mama’s aan het woord die een stichting of organisatie hebben opgericht met als doel de wereld een stukje mooier te maken. Ken jij zo’n mama met een missie? Tip ons dan en stuur een mail naar info@meervoormamas.nl

Lees ook het interview Mandy Ladan van Stichting Mommaluv, waarmee ze zwangere vrouwen helpt in ontwikkelingslanden; en het interview met Marjolijn Hermus van Stichting Babyspullen, opgezet voor aanstaande ouders die het financieel moeilijk hebben.