7 x hoe handig de XXL hydrofieldoek is op vakantie

Mijn zoontje is al een tijdje geen baby meer en de immense stapel witte hydrofieldoeken die je geacht wordt aan te schaffen voor je newborn is zo goed als verdwenen uit de kast. Het meeste heb ik gedoneerd aan Stichting Babyspullen of doorgegeven, maar ik heb er nog...

Waarom een notitieboekje zo handig is voor moeders

Moeder zijn betekent vaak dat je hoofd de hele dag openstaat. Schooltijden, boodschappen, sportclubs, traktaties, werk, afspraken, was, verjaardagen en ergens tussendoor ook nog bedenken wat er gegeten wordt. Heel ontspannen allemaal. Geen wonder dat veel moeders het...

Tips voor minimalistisch inpakken voor de vakantie

Ben jij ook niet zo goed in minimalistisch inpakken als je op vakantie gaat? Klinkt dit bekend: standaard te veel meenemen, op je koffer zitten of de hele kofferbak volstouwen tot de nok plús dakkoffer? Vaak heb je niet eens zo veel nodig op vakantie en gaat veel...

Voorbereiden op de middelbare school, hoe doe je dat?

De basisschooltijd vliegt voorbij en het einde van de basisschool nadert. Het was toch nog maar gisteren dat je je kind afzette in de kleuterklas? Nu zwaai je haar of hem bijna uit naar de brugklas. Een grote verandering, van het vertrouwde klasje naar een nieuwe...

Aardbeien plukken op het Aardbeienterras in Rijsbergen

Met een vriendin ging ik een dagje naar het Aardbeienterras in Rijsbergen met onze kinderen. Een blik op de site deed me al watertanden: aardbeienrosé, aardbeienmilkshake, aardbeienvlaai, zelf aardbeien plukken... Dat kon niet anders dan een heerlijke dag worden. Het...

Hoe breng jij je kind altijd naar school? Met de auto? Met de fiets? Of lopend? Iedereen maakt een eigen keuze daarin, afhankelijk van de afstand naar school, de beschikbare vervoersmiddelen en wellicht ook de afstand naar je werk. Maar hoe breng je je kind veilig naar school?

Veel ouders brengen hun kinderen met de auto naar school om vervolgens door te rijden naar hun werk dat buiten hun woonplaats ligt. Veilig Verkeer Nederland vindt dat het veiliger moet rondom scholen en vindt dat ouders hun kinderen niet langer met de auto naar school moeten brengen. Vaak ontstaan er rondom scholen onveilige situaties door automobilisten.

Veilig naar school: Fietsend of lopend naar school is veiliger

Meisje met rugzak veilig op weg naar school

Veel scholen zijn er ook niet op ingericht om zoveel auto’s te ‘verwerken’ rondom school bij het wegbrengen en ophalen van kinderen. Het is druk rondom de schoolingang en dat levert soms gevaarlijke situaties op. Als meer mensen lopend of fietsend naar school gaan in plaats van met de auto, dan maakt het de situaties rondom school veiliger. Bovendien is actief deelnemen aan het verkeer heel leerzaam voor een kind.

Schoolomgevingen veiliger maken kan alleen als minder ouders met de auto daarheen komen. Op dit moment brengen nog ruim zes van de tien ouders hun kinderen met de auto naar school, blijkt uit onderzoek van VVN. Te veel ouders kiezen voor gemak.

Deelnemen aan het verkeer is leerzaam

Jongetje met rugzak fietst veilig naar school

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de kinderen minder dan een kilometer van school wonen, een afstand die prima te fietsen is. En slechts 10 % van alle autoritten blijken woon-werkverkeer te zijn. Veel kinderen worden dus alleen gebracht en gehaald met de auto. Terwijl de fiets een heel goed alternatief is: goed voor je gezondheid, beweging bevordert leerprestaties, goed voor het milieu, het bevordert verkeersvaardigheid voor kinderen en het is beter voor de verkeersveiligheid rondom school. En als de fiets geen optie is, of als je echt dichtbij woont is wandelen natuurlijk ook heel goed om veilig naar school te gaan.

In onze regio (Zuid Holland Zuid) wordt daarom De School op SEEF Schoolbrengweek georganiseerd in september. De Schoolbrengweek heeft als doel om verkeersveiligheid rondom school onder de aandacht te brengen. Vaak is het een gewoonte om de auto te pakken en door aandacht te besteden aan de andere opties – lopen of fietsen – worden ouders gestimuleerd om de auto te laten staan.

Mijn eigen gedrag om veilig naar school te gaan onder de loep

Ik beken eerlijk dat ik in de afgelopen jaren – voor corona – regelmatig de auto pakte om mijn zoon naar school te brengen. En dat terwijl we echt heel dicht bij school wonen. Uit gemak, door het weer omdat het regende of sneeuwde, of uit tijdgebrek. Maar dat laatste draaide vaak toch uit op frustratie. Want onze school heeft weinig parkeerplekken en bevindt zich ook nog eens aan de straat waar iedereen de wijk uit rijdt om naar het werk te gaan. Dus chaos alom rondom halen en brengen. Was ik alsnog aan het haasten omdat ik verder weg moest parkeren.

Daarom heb ik afgelopen schooljaar besloten alleen nog maar met de fiets te gaan of lopend en dat is heel goed bevallen. Het geeft mij een goed gevoel om mijn auto vaker te laten staan. Het is beter voor het milieu, ik vind het fijn om meer in beweging te zijn en het geeft meer rust rondom school. Meestal fiets ik met mijn zoon achterop, ik vind het nog wel spannend om mijn zoon te laten fietsen – vanwege de drukte rondom school – maar ook die hobbel hebben we afgelopen jaar genomen.

Het komende schooljaar heb ik me voorgenomen om dat ook vaker te doen. Ik wil graag dat hij straks zelfstandig veilig naar school kan gaan en veilig kan deelnemen aan het verkeer.