Sinterklaas aftelkalender – gratis downloaden en printen

Zodra Sinterklaas in het land is, is het natuurlijk nog 'even' wachten tot het pakjesavond is. Om het een beetje draaglijk te maken voor zowel kind als ouder is een Sinterklaas aftelkalender een héél goed idee. Want het concept 'tijd' en vooral het concept 'wachten'...

8 x Tips voor duurzame Sintcadeaus

Is het nodig om je kind dit jaar weer een berg nieuw speelgoed te geven voor Sinterklaas? Of kan het ook anders? Met Sinterklaas is het traditie om veel speelgoed te kopen voor onze kinderen. Dat zijn niet altijd duurzame Sintcadeaus. Veel speelgoed is na de...

Stoomboot van Sinterklaas knutselen

Sinterklaas is weer in het land en dat is te merken. De Sinterklaas aftelkalender hangt aan de muur, er worden verlanglijstjes gemaakt, schoenen gezet en ook de tijd van knutselen en het maken van mooie surprises is weer aangebroken. Wil je zelf een stoomboot van...

Tips voor een leuke en voedzame broodtrommel

Veel ouders kennen het probleem: je wilt dat je kind een gezonde lunch meeneemt naar school, maar wat stop je naast die boterham in de broodtrommel? Hoe zorg je voor een voedzame broodtrommel die ook aantrekkelijk genoeg is voor je kind om op te eten? Het is...

Feelgood series en films op Netflix – herfst- en wintereditie

In het najaar, als het weer vroeg donker is en buiten guur en koud, kan ik echt genieten van feelgood series en films. Ook van cheesy kerstfilms word ik heel gelukkig. Liefst in mijn eentje onder een dekentje met thee, chocola en kaarsjes aan. Of in een roze...

Enkele keren per jaar organiseert de school een 10-minuten gesprek voor de ouders. Langs deze weg kan je je oor te luister leggen hoe je kind het op school doet. De meester of juf maakt een tussentijdse evaluatie van je kind. Hieronder lees je enkele tips voor een goed 10-minuten gesprek. En hoe je jezelf hierop kan voorbereiden.

Hoe kan je best als ouder een 10-minuten gesprek voorbereiden?

In de korte tijdspanne van tien minuten een spervuur van doelgerichte vragen stellen, is niet zo makkelijk als het lijkt. Als ezelsbruggetje kan je best enkele vragen op voorhand op papier zetten. Dat vergemakkelijkt de communicatie. Bekijk hier enkele voorbeelden van vragen waar je graag een antwoord op wil weten:

  • Hoe gedraagt mijn zoon of dochter zich op school?
  • Dringt hij of zij zich niet te vaak op als haantje de voorste in de klas?
  • Is mijn kind sociaal voelend en graag gezien bij de medeleerlingen?
  • Welke zijn de minpunten? De pluspunten?
  • Kan ik thuis ergens mee helpen?

Stel je niet te kritisch op bij een scherpe beoordeling

Twee tot drie keer per jaar wordt er een tien-minuten gesprek in een school voorzien tussen leerkrachten en ouders. Je kind staat in dit gesprek altijd centraal. Het is de ideale aangelegenheid om er achter te komen hoe je kind zich gedraagt op school. De juf of meester probeert in de juiste context te evalueren op een neutrale manier. Vergeet dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. Min- en pluspunten horen nu éénmaal bij een evaluatie. Stel je vooral niet te kritisch of vijandig op als er een negatieve opmerking wordt gemaakt. Voer een open gesprek, ook al zit je niet op dezelfde golflengte. Laat het gesprek rustig tot je doordringen zonder zelf furieus in de tegenaanval te gaan. Olie op het vuur gieten, heeft geen enkel nut.

Start een gesprek op met een positieve ingesteldheid

Zorg er voor dat jij als ouder en de leerkracht bij het einde van het gesprek door dezelfde deur kunnen gaan. Die samenhorigheid zorgt er voor dat een opbouwend gesprek wordt aanzien als een soort bondgenootschap. Een gesprek op een positieve manier afronden geeft een voldoening.

Aanvaard kritische opmerkingen

Wanneer de leerkracht een negatieve opmerking maakt, voel je dan niet de pineut. Bekijk het niet vanuit het oogpunt dat er kritiek op je kind wordt gespuid. Zie het eerder als een soort werkpunt waar in de toekomst aan moet worden gewerkt. Werk samen aan een oplossing wat je in de nabije toekomst kan doen. Overleg met je kind kan soms ook voor een oplossing zorgen. Als je een langer gesprek wil met de leerkracht, vraag dan een nieuw gesprek aan zodat de ontstane problemen kunnen worden uitgeklaard.

Samengevat: hoe pak je een goed 10-minuten gesprek aan?

De bedoeling van een 10-minuten-gesprek op school is om te achterhalen hoe je kind het op school doet. Het reilen en zeilen wordt door de juf of meester uitgelegd. Lees hier drie tips hoe je dit korte gesprek het beste benadert:

1. Bereid je gesprek voor door directe vragen te stellen

Wat wil je zelf weten over je kind? Is je kind een speelvogel in de klas? Of eerder teruggetrokken? Wie zijn de vrienden en vriendinnetjes? Heeft de leerkracht moeite met het gezag over je kind. Deze kleine vragenlijst vermijdt eveneens dat het gesprek met de leerkracht meteen stopt.

2. Vermijd onenigheid over het opvoeden van je kind

Als de leerkracht aangeeft dat je kind zich rebels gedraagt door moeheid, kan je best het gespreksonderwerp over een andere boeg gooien. Vraag doortastend hoe zijn gedrag over het algemeen is en zeg dat je daar zelf een oplossing voor gaat zoeken. Besef dat de opvoeding van jouw kind nog altijd in de handen van een ouder ligt.

3. Ga het gesprek met open vizier aan

Wanneer de leerkracht aankaart dat je kind met een bepaald vak problemen heeft, zie dat niet als een persoonlijke aanval op je kind. Ga eerder de confrontatie aan wat je samen kan doen om het resultaat te verbeteren. Tracht in alle omstandigheden het 10-minuten-gesprek af te ronden met een positieve noot zodat je met een goed gevoel huiswaarts keert.