Verrassende uitkomsten bij Sinterklaasonderzoek 2018

Margot - 13-11-2018
shutterstock-192539276-1542127334-61364

De afgelopen dagen hebben we vanuit Meer Voor Mama’s een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de viering van Sinterklaas bij gezinnen met jonge kinderen. We stelden in totaal 16 vragen en kregen zeer verrassende uitkomsten uit het onderzoek. Aan ons Grote Sinterklaasonderzoek 2018 deden in totaal bijna 9.000 moeders mee. Hoeveel procent van de Nederlandse gezinnen met kinderen in de leeftijd nul tot en met 4 jaar vieren Sinterklaas, denk jij? Uit het onderzoek blijkt dat bijna 94 procent van de respondenten dit jaar Sinterklaas viert. Dat is aanzienlijk meer dan de 59% van de respondenten die aangeeft Kerst met cadeautjes te vieren. Ongeveer 90 procent van de ouders geeft maximaal 100 euro per persoon uit aan Sinterklaascadeautjes. Speelgoed en snoepgoed zijn verreweg de populairste Sinterklaascadeautjes bij gezinnen met jonge kinderen.

q1-sinterklaas

Sinterklaasinkopen doen

In tegenstelling tot de trend dat er steeds meer online wordt gekocht, geeft slechts 12% van de respondenten aan het onderzoek aan dat de Sinterklaascadeautjes voornamelijk online worden gekocht. Moeders met kinderen in de leeftijd van nul tot en met vier jaar gaan liever naar fysieke winkels om te shoppen voor de Goedheiligman. Bijna 24% van de ondervraagden geeft aan voornamelijk offline in de winkelstraat de cadeautjes te kopen. Voor wat betreft het moment van shoppen blijkt dat de moeders van jonge kinderen de inkopen over het algemeen goed plannen. Minder dan 8% geeft aan vooral op het laatste moment Sinterklaasinkopen te doen. Bijna 50% van de respondenten van Het Grote Sinterklaasonderzoek 2018 geeft aan in oktober al te starten met inkopen, als de aanbiedingen beginnen. Iets meer dan 22% gaat shoppen op het moment dat de Sint echt in het land is, ongeveer half november. In het onderzoek hebben we ook een vraag opgenomen met betrekking tot de Zwarte Pieten discussie. Maar liefst 58 procent van de jonge moeders met kinderen van nul tot en met vier jaar oud vindt dat Piet volledig zwart hoort te zijn. Slechts 11% van de bijna 9.000 respondenten vindt het tijd voor verandering van Zwarte Piet. De overige 31% houdt zich er niet mee bezig.

q3-samen-kijken

Verrassende uitkomsten Sinterklaasonderzoek 2018

We zien een aantal verrassende uitkomsten in het onderzoek. Zo hadden we zelf gedacht dat meer moeders het geen probleem zouden vinden dat de Pieten niet meer volledig zwart worden geschminkt. En ook het feit dat er voor het kopen van Sinterklaascadeautjes nog steeds veel offline wordt gewinkeld vonden we een opvallende uitkomst. Blijkbaar is Sinterklaas nog verrassend ouderwets als het op shoppen aankomt! En wat vonden we absoluut geen verrassing? Het favoriete Sinterklaasprogramma van de deelnemers aan het Sinterklaasonderzoek is natuurlijk Het Sinterklaasjournaal! Goed nieuws dus dat Dieuwertje Blok gisteren weer de eerste aflevering presenteerde, met daarin een schitterende Sinterklaas aftelkalender. Het aftellen is begonnen. We kunnen tot 5 december elke dag weer genieten van alle avonturen en verhalen van Sint en Piet! En mocht je nog op zoek zijn naar inspiratie voor de leukste Sinterklaas surprises? Of wil je lekker gaan Sinterklaas knutselen, en een echte stoomboot maken? Dan ben je bij Meer Voor Mama’s aan het juiste adres! Daarnaast is er ook een leuke aftelkalender

Over het Grote Sinterklaasonderzoek van Meer Voor Mama’s

Met Het Grote Sinterklaasonderzoek 2018 deden we vanuit Meer Voor Mama’s onafhankelijk onderzoek naar de viering van Sinterklaas. Het onderzoek is afgelopen week online verspreid naar 100.000 moeders in onze nieuwsbriefdatabase. De doelgroep van het onderzoek is gezinnen met kinderen in de leeftijd van nul tot en met vier jaar oud. Bijna 9.000 moeders vulden het onderzoek volledig in.

Margot woont samen met haar vriend en hun zoontje. Met een achtergrond in media en marketing is ze nu de drijvende kracht achter MeerVoorMamas.nl. Woont in de stad, maar komt graag in het groen. Houdt van reizen, leuke nieuwe plekjes ontdekken (vooral waar je kunt eten) en bevindt zich het liefst aan/op/in het water.
lees meer blog's van Margot

Ook veel gelezen:
Social
Partners