Mindfulness voor beginners

Valerie - 02-10-2015
fullsizerender-12

Een stapel werk op je bureau, een werkplek met kakelende collega’s, je kind is niet te genieten en schopt stennis in de supermarkt. Herkenbaar? Mindfulness kan je wellicht helpen je hier niet gek door te laten maken. Mindfulness is een hippe term tegenwoordig. Maar wat is het nou eigenlijk? Mindfulness leert je hoe je rustiger en zelfbewuster kunt worden, het is een levenshouding. Het betekent op een bewuste manier oplettend zijn en jezelf in je dagelijkse denken, voelen en handelen met belangstelling gadeslaan. Door met aandacht bij jezelf stil te staan, reageer je minder op de automatische piloot. We verwerken dagelijks een stortvloed aan informatie en prikkels, social media, televisie, mail, sms en ga zo maar door. Dat kan vermoeiend zijn, een gevoel van versnippering geven of het gevoel geven dat je geleefd wordt. Het is dan fijn om in die drukte een moment van rust te vinden en het roer zelf in handen te houden. Moeders hebben het druk en vaak geen tijd om urenlang te mediteren en dat hoeft ook niet. Met deze tips zul je zien dat kleine dingen al grote veranderingen kunnen brengen.

  • Haal eens bewust adem
Ademhalen is iets wat op de automatische piloot gaat, maar probeer het een bewust te doen. Voel de ademhaling vanuit je buik en je voelt je lichaam direct ontspannen.
  • Doe één ding tegelijk
Multi-tasken geeft vaak een opgejaagd gevoel. Je verliest controle en het overzicht. Focus je op één ding tegelijk.
  • Doe minimaal een kwartier per dag helemaal niets
Geen smartphone, geen tv, geen prikkels. Gewoon even zitten. Als je op dat moment ook nog even doelloos voor je uit kunt staren is dat des te beter! Je ogen ontspannen en jij dus ook.
  • Eet rustig en met aandacht
Heb je lekker gekookt of is er voor je gekookt, zorg dan ook dat je er van geniet. Eet bewust en het zal je nog beter smaken.
  • Slaap meer

Ouders met kinderen zullen beamen dat slapen zeer ondergewaardeerd is. Je komt er pas achter als je gebroken nachten hebt door je kleintje(s). Probeer daarom elke dag een half uur meer te slapen. Dit zal je een uitgerust en fitter gevoel geven. Uiteraard hoef je echt niet alle tips dagelijks uit te voeren om mindful te zijn maar als je er per dag 1 of 2 uitkiest zal dat al kunnen helpen rustiger te worden.

Valerie is net dertig, samenwonend en moeder van een dochter van één jaar. In het dagelijks leven werkt ze voor de grootste opleider van werkend Nederland en woont ze in het mooie Naarden. Ze heeft haar eigen blog (La Vida de Valerie), houdt van schrijven, fotografie en van uitstapjes maken met haar gezin.
lees meer blog's van Valerie

Ook veel gelezen:
Social
Partners