water drinken
Verzorging

Hoe drink ik voldoende bij warm weer?

Niet iedereen vindt het makkelijk om genoeg te drinken op een dag. Als je druk bent met je kinderen, je werk, het huishouden, je sociale leven en sporten, dan kan het soms een beste opgave zijn om voldoende te drinken. Die koffie gaat er wel in. Niet altijd lekker warm, maar dat terzijde. Genoeg glazen water daarentegen? Dat is vaak een stuk lastiger. Zeker bij warm weer is dat belangrijk. Op zulke warme dagen kan je lichaam dat extra vocht goed gebruiken.

Terwijl je de hele dag bezig bent, of juist lekker geniet van een stranddag vraag je jezelf halverwege de dag ineens af of je wel genoeg hebt gedronken. Er steekt een zeurderige hoofdpijn op.

Het schiet er wel eens bij in om voldoende te drinken. Juist wanneer je druk bent, lijk je het soms gewoon compleet te vergeten om voldoende te drinken. Of misschien merk je niet eens dat je eigenlijk dorst hebt. Het gebeurt namelijk maar wat vaak dat het gevoel van dorst wordt aangezien voor honger. Twee sensaties die ontzettend veel op elkaar lijken, doordat ze in je hersenen op dezelfde plek geregeld worden.

Hoeveel water moet je drinken bij warm weer?

Hoe kun je voldoende drinken? Hoeveel moet je eigenlijk drinken? En hoe maak je het makkelijker voor jezelf om genoeg te drinken, zeker op warme dagen?

Volgens het Voedingscentrum heeft een volwassene per dag ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht nodig in de vorm van dranken. Hoeveel je precies nodig hebt, is afhankelijk van meerdere factoren waaronder je leeftijd, gezondheid, temperatuur en inspanning. Doordat je gedurende de dag vocht verliest, is het van belang dit weer aan te vullen door voldoende te drinken. Ook in eten zit vocht, maar dit wordt apart gezien van de aangeraden hoeveelheid van 1,5 tot 2 liter.

Op warme dagen is het nog belangrijker om voldoende te drinken. Je zweet namelijk meer dan normaal, waardoor je ook meer vocht verliest. Door voldoende te drinken herstelt het lichaam de vochtbalans weer. Zo wordt bij warm weer aangeraden om 2 liter vocht te drinken per dag. Maar ook dit is een inschatting die afhankelijk is van meerdere factoren.

Tijdens het sporten of beweging verlies je nog meer vocht, maar ook de omgeving speelt een grote rol hierin. Ben je ergens waar het warm is en het flink waait? Dan verlies je nog meer vocht door de verdamping van zweet. Gebruik het advies van 2 liter daarom als richtlijn en bekijk voor jezelf of je meer nodig hebt om uitdroging te voorkomen.

Wat kun je het beste drinken bij warm weer?

Op warme dagen lijkt het soms zo fijn om te genieten van een koud glas frisdrank, een glas wijn of bier. Maar is dat nou zo goed voor je lichaam en de vochtbalans? Het allerbeste is om gewoon water te drinken. Thee is ook een goede keuze en ook koffie kun je rustig drinken op een warme dag. Het is namelijk een fabel dat koffie vochtafdrijvend is. Alcohol is dat wel. Wil je wel graag een alcoholisch drankje drinken? Neem er dan een glas water bij, zodat je zelf voor de balans zorgt qua vochtinname.

Tips om voldoende te drinken

Gelukkig zijn er een aantal slimme trucs om ervoor te zorgen dat je voldoende drinkt. Of dat nou water is, misschien wel thee of juist iets anders. Wees lief voor jezelf en voorkom uitdroging door goed te blijven drinken!

1. Neem altijd een flesje drinken mee

Ga je op pad? Zorg er dan altijd voor dat je een flesje drinken meeneemt. De beste keuze is uiteraard een flesje water, zodat je altijd iets kunt drinken wanneer je dorst krijgt. Ben je even buiten de deur, maar merk je het normaliter niet wanneer je dorst hebt? Maak dan de afspraak met jezelf dat je het flesje in ieder geval leeg gedronken moet hebben, voordat je weer naar huis gaat. Bijkomend voordeel van een fles water meenemen is dat je altijd water bij je hebt, ook als je onverwachts in de file komt te staan.

2. Drink ieder uur een glas water

Een eenvoudige manier om je vochtbalans op peil te houden, is door simpelweg ieder uur een glas water te drinken. Doe het op een vast tijdstip zodat het een gewoonte wordt en je lichaam goed voorzien blijft van vocht.

3. Zet water op strategische plekken

Vind je het lastig om voldoende te drinken bij warm weer? Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Plaats bijvoorbeeld een grote fles water op je bureau naast je computer. Zet ook een aantal flesjes water of glazen drinken op andere strategische plekken neer, zodat ze fungeren als zichtbare reminder voor je om voldoende te drinken.

4. Drink voldoende met lekkere smaken

Natuurlijk kun je de hele dag water, thee of koffie drinken. Ook op warme dagen is dat goed voor je lichaam en de vochtbalans. Maar soms is het ook wel fijn om iets anders te drinken. Je kunt dan uiteraard een suikerrijke frisdrank nemen, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Maak zelf water met een smaakje: voeg fruit of kruiden zoals munt toe aan een fles water. Laat het een paar uur intrekken in de koelkast voor de ultieme smaak, waarbij het ook nog eens lekker koud is wanneer je het gaat drinken.

Ook zelf ijsthee maken is een goede optie om voldoende te drinken met bij warm weer. Ben je gek op koffie, maar wil je liever niks warms drinken? Maak dan zelf een ijskoffie: maak je favoriete koffie, voeg eventueel melk en wat siroop of suiker toe, laat afkoelen en doe er extra ijsklontjes bij). Juist door iets te drinken wat je echt lekker vindt maakt het makkelijker om voldoende vocht binnen te krijgen.

Vocht uit eten

Hoewel het Voedingscentrum het niet meerekent in de hoeveelheid vocht die dient binnen te krijgen door te drinken, is eten wel een makkelijke manier om wat extra vocht binnen te krijgen. Een heerlijk sappige watermeloen is misschien wel het meest bekende voorbeeld hiervoor. Vol met vocht, een lekkere smaak en heerlijk verkoelend. Vooral bij kinderen die moeite hebben met voldoende drinken op warme dagen, is het eten van fruit een goede optie. Denk aan ananas, sinaasappel, nectarine of een appel. Ook groenten zoals komkommer of tomaat is lekker en bevatten veel vocht. Ideaal om lekker tussendoor te snacken bij warm weer.

Uitdroging bij warm weer

Water is van groot belang voor het functioneren van het lichaam. Als je veel vocht verliest en dit niet aanvult, kun je last krijgen van uitdrogingsverschijnselen. Hoofdpijn is een van de mogelijke symptomen waar veel mensen last van op warme dagen. Dit gebeurt omdat de hersenen te weinig vocht hebben gekregen.

Twijfel je of je genoeg hebt gedronken op warme dagen? Let er dan op dat je geen last krijgt van uitdrogingsverschijnselen:

  • sufheid;
  • hoofdpijn;
  • algeheel gevoel van zwakte;
  • verwardheid;
  • diarree;
  • flauw vallen;
  • minder of niet meer zweten;
  • minder plassen;
  • verminderde elasticiteit van de huid.

Voldoende drinken is van levensbelang en des te belangrijker wanneer de temperaturen stijgen. Dus zorg goed voor jezelf en je lichaam door genoeg te drinken.

Uitdroging bij baby’s en kinderen

Zonder vocht kan een mens maar enkele dagen overleven en pasgeboren baby’s nog korter. Over baby’s en kinderen gesproken: let er goed op dat ze ook voldoende drinken. Grotere kinderen kun je vaak zelf al heel eenvoudig meer te drinken geven.

Voor baby’s gelden andere richtlijnen. Baby’s die alleen borstvoeding krijgen, hoeven namelijk geen extra water uit een fles te krijgen. Dit kan zelfs nadelig zijn, omdat er een kans is dat de baby dan minder borstvoeding wilt drinken. Kindjes met flesvoeding mogen eventueel een paar lepeltjes water krijgen, naast de fles. Of wat extra water toevoegen aan de fles met melkpoeder.

Headerfoto: Shutterstock

Vorige bericht Volgende bericht
 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Reacties op Facebook

Geen reacties

Plaats een reactie