Wil je je vruchtbare dagen en ovulatie berekenen? Lees dan snel verder voor meer informatie en gebruik onze gratis tool om je vruchtbare dagen te berekenen.

Elk autistisch kind heeft individuele behoeften en capaciteiten. In dit artikel kijken we naar de uitdagingen waar zij op school voor staan en naar informele manieren waarop leerkrachten kunnen helpen. Bovendien is het belangrijk dat ook andere kinderen in de klas worden geholpen om autisme te begrijpen. Voor autistische kinderen kan het de sleutel tot acceptatie zijn door hun klasgenoten. Dit kan leiden tot minder pesten op school.
Autisme is een levenslange ontwikkelingsstoornis die van invloed is op hoe een persoon communiceert met andere mensen, afstand neemt van anderen, en hoe zij de wereld om hen heen ervaren.
Er zijn veel benaderingen, therapieën en interventies om het leven van autistische kinderen te verbeteren. Geen twee mensen zijn hetzelfde, dus het kiezen van de juiste keuzes voor het kind dat wordt ondersteund, kan een uitdaging zijn. In het belang van het kind is samenwerking met de sociale werker op school en de ouders van het kind erg belangrijk.
Er zijn heel wat leerlingen in reguliere scholen die gediagnosticeerd zijn als zijnde in het autismespectrum, inclusief degenen met het Asperger-syndroom. Sommigen van je leerlingen hebben mogelijk leerproblemen of andere aandoeningen die soms gerelateerd zijn aan autisme, zoals ADHD. Als leerkracht die met kinderen en jongeren werkt, kom je ongetwijfeld op een dag leerlingen tegen waarvan je denkt dat ze autistisch zijn zonder dat ze gediagnosticeerd werden. Jouw school zou een interventieplan en ondersteuningsbeleid moeten hebben, maar misschien is het allemaal te ingewikkeld. In dat geval helpen we je graag een beter begrip te krijgen van autisme in de klas.
Als leerkracht kom je leerlingen tegen die autistisch zijn, met of zonder diagnose van autisme. Hieronder kijken we naar enkele zaken die zouden kunnen aangeven dat een kind autistisch is om vervolgens een geschikte ondersteuning te plannen. Hierbij is het belangrijk te onthouden dat ondersteuning moet worden ingesteld op basis van behoefte, en niet enkel op basis van diagnose. Hieronder een aantal dingen die je bij een leerling in het autismespectrum kunt herkennen:
Als je je zorgen maakt over een leerling in je klas (al dan niet met een autistische diagnose), moet je de sociale werker op school of een gelijkwaardig personeelslid inlichten zodat een gepaste ondersteuning kan worden besproken. Autistische leerlingen hebben mogelijk speciale onderwijsbehoeften of extra ondersteuningsbehoeften. Ze hebben ook recht op deze extra hulp en ondersteuning. Daarom is het belangrijk voor een school (en als leerkracht) om:
Ouders van autistische kinderen zullen tijdens hun schooljaren veel beslissingen moeten nemen over hun kind. Werk nauw met hen samen, voornamelijk omdat zij hun kind het beste kennen. Ze kunnen ideeën hebben over hoe je hun kind kunt helpen zich op school comfortabeler te voelen, wat een positief effect zal hebben op hun gedrag thuis. Onderliggende angst op school kan vaak gedurende de schooldag worden opgebouwd en leiden tot ander gedrag tussen thuis dan op school. Dit komt omdat het kind zich thuis in een vertrouwde omgeving bevindt en weet dat het daar volledig geaccepteerd wordt.
Kinderen in het autismespectrum hebben vaak routine nodig om hen te helpen de wereld om hen heen te begrijpen. Dit betekent dat ze ongestructureerde tijden zoals lunch- en pauzes bijzonder moeilijk kunnen vinden. Ze hebben ook meer tijd nodig om informatie te verwerken en kunnen ook socialiseren en communiceren uitdagend vinden. Velen willen vrienden worden, maar vinden het moeilijk omdat ze de verwachte sociale vaardigheden missen. Ze worden vaak gepest omdat hun leeftijdsgenoten autisme niet begrijpen en daarom aanvaarding missen. Sommigen hebben intense interesses of missen organisatie- en planningsvaardigheden die hun vermogen om deel te nemen aan activiteiten in de klas kunnen beïnvloeden. In aanvulling hierop zullen velen moeite hebben met het verwerken van sensorische informatie. Dit kan in een of meer van de zeven zintuigen voorkomen. Hun zintuigen kunnen worden versterkt (overgevoelig) of ondergevoelig (hyposensitief). De moeilijkheidsgraad varieert van kind tot kind en is afhankelijk van andere factoren zoals stemming en niveaus van stress en stimuli. Het proberen omgaan met bovenstaande tijdens de schooldag kan leiden tot angst en meltdowns veroorzaken. Autistische leerlingen laten vaak niet de stress zien die ze in de klas ervaren, wat leidt tot ander gedrag tussen thuis. Het gedrag van sommige autistische kinderen kan een uitdaging zijn voor leerkrachten. Maar dit gedrag is vaak te wijten aan een onderliggende angst, frustratie of sensorische gevoeligheid. Het is niet altijd duidelijk wat het heeft veroorzaakt, waardoor het moeilijk is om de situatie onder controle te houden en nuttige strategieën te identificeren. Het is nuttig om het gedrag van het kind te observeren om te zien of jij en het kind beginnen te herkennen wanneer angst of frustratie begint te borrelen. Als leerkracht kun je dan met hen praten over wat zou helpen, voornamelijk om een passende ondersteuning op zijn plaats te zetten.
Het proberen van onderstaande technieken kan autistische kinderen helpen zich beter ondersteund te voelen op school. Dit kan leiden tot het minder weigeren om naar school te gaan en uitsluiting (pesten). Het is echter belangrijk om te onthouden dat elk kind anders is en dat wat werkt voor de ene autistische leerling misschien niet zal werken voor de andere.