Interieur, Lifestyle

8 tips voor ontspullen, opruimen en organiseren

Gelukkig nieuw jaar! Geen idee hoe het bij jullie is, maar met de start van een nieuw jaar heb ik het altijd weer te pakken: het huis moet opgeruimd, oude spullen moeten weg, en wel nu nu nu. Rond de jaarwisseling begon het al te kriebelen. Die kerstboom móest weg, evenals de rest van alle kerstversiering, en ook al het gekregen speelgoed dat rondslingerde in de kamer was ik zat. In mijn hoofd borrelden ideeën op voor het organiseren en opbergen van spullen. Ik voelde het aankomen: ik wil ontspullen, opruimen en organiseren en alles spic en span maken. Gen half werk, maar rigoureus. Inmiddels gaat die kleine weer naar school, dus kan ik het stap voor stap aanpakken. Ik leg graag uit hoe ik dat ga doen!

Nieuw jaar: frisse start

Afgelopen nazomer zijn we verhuisd en nog niet alles heeft een (vaste) plek gekregen in ons huis. Dat heeft tijd nodig en overzicht en vanaf de verhuizing hebben we niet echt rust gehad. De verhuizing ging min of meer halsoverkop, mijn zoontje ging voor het eerst naar school en ineens waren daar de feestdagen en toen was het nieuwjaar. Er is nu tijd en ook ruimte in mijn hoofd om dingen aan te pakken dus mijn handen jeuken. Ook denk ik dat we de afgelopen maanden dingen hebben verzameld die weg kunnen. Ik heb zin om alle overbodige spullen gedag te zeggen, alles op te bergen in mooie opbergers en om spullen een vaste plek te geven.

Ontspullen volgens de professionals

Een beetje ervaring met ontspullen heb ik al sinds ik een kledingkastcheck heb gedaan met Yolande Avé en sinds ik de boeken van opruimgoeroe Marie Kondo heb gelezen. Daar heb ik wat lessen uit gehaald die ik voor deze mega operatie ga toepassen. Ook heb ik veel blogs gelezen over opruimen en organiseren en kan ik me verliezen op Pinterest in borden over handige tips voor het opbergen van spullen, organiseren en opruimmethodes.

Overigens staat sinds deze week de serie Tidying Up with Marie Kondo op Netflix, voor als je geen zin hebt om boeken te lezen en om in andermans messy houses te kijken die worden omgetoverd in opgeruimde minimalistische walhalla’s. Er zit ook een aflevering bij over opruimen met peuters en een aflevering over opruimen/plaats maken voor als er een baby komt. Leuk!

Genoeg gekletst, tijd om alle opgedane kennis eens toe te passen.

1. Maak een plan

Als er iets is wat ik geleerd heb van de opruimwoedeaanvallen die ik heb gehad is dat zomaar ergens beginnen nergens toe leidt. Ja, tot nog méér rommel. Bedenk van tevoren wat je wil bereiken met deze cleansweep, de grote schoonmaak, de mega opruimwoede. In mijn geval is dat rust en overzicht. Maar misschien maken jullie wel ruimte voor gezinsuitbreiding, een kantoortje, een hobbyplek? Wil je overzicht in je huis? Of wil je simpelweg weer mensen in je huis durven uitnodigen? Schrijf het op! Bedenk ook van tevoren wat je zou willen houden, wat voor jou belangrijk is, en wat weg kan. Bedenk tevens wat je wil doen met de spullen die je niet wilt houden. Is het kapot, dan kan het in de prullenbak. Is het nog goed, dan kun je het doneren of weggeven. Daar zal ik later nog verder op ingaan. Schrijf tot slot op hoe je het precies wil gaan aanpakken. En daar helpt de volgende tip weer bij:

2. Ruim op per categorie

Je zou denken dat je het beste per kamer kunt opruimen, maar van Marie Kondo leerde ik dat je het beste kunt opruimen per categorie. Hierdoor krijg je goed overzicht wat je hebt, aldus Kondo. En daarmee krijg je ook overzicht in wat je graag wilt houden en wat weg kan. Maak een lijstje met in categorieën de spullen die je hebt en die wilt opruimen, van kleding tot beddengoed, van speelgoed tot make-up en van huishoudelijke accessoires tot administratie. Vervolgens zet je ze in volgorde van makkelijk naar moeilijk. Het beste en makkelijkste is om te beginnen bij je kleding. Het is de makkelijkste categorie om te ‘oefenen’ met keuzes maken. Het moeilijkst zijn de categorieën die niet echt in een categorie vallen (frutsels), maar ook de dingen waar de meeste herinneringen aan kleven: foto’s, muziekcollecties, speelgoed van vroeger. Bewaar dit voor het laatst, want hier ben je het langst mee bezig.

3. Aan de slag: neem de tijd

Hoewel het goed is om een plan te bedenken, moet je er ook weer niet té lang bij stil staan want dan begin je niet. Zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt en niet halverwege je kind van school moet halen bijvoorbeeld. Als je echt grondig wilt opruimen moet je namelijk alles door je handen laten gaan en dat kost tijd. Kies een dag dat je genoeg tijd hebt en kies één project. Zorg ook dat je vrij snel daarna ook van je spullen af kunt komen, niets zo vervelend als een opgeruimde kast en dat je kamer vol staat met tassen en dozen vol spullen die uit die kast komen.

En dan: aan de slag! Begin bij je eerste categorie en verzamel álles wat je hebt. Maak ruimte voor de spullen die weg kunnen en leg dozen of vuilniszakken klaar met labels (‘vuilstort’, ‘kringloop/weggeven’, ‘twijfel’ en een doos met ‘houden’). Let wel: het wordt eerst een zooitje, maar straks houd je ruimte over! Pak elk item dat je hebt vast en bepaal dan of je het wilt houden. Zo bepaal je dat:

4. Belangrijke stelregel: houd alleen waar je blij van wordt

En alles wat je nodig hebt, uiteraard. Administratie is niet tof, maar heb je wel nodig (gooi wel alles weg wat je niet meer nodig hebt. Kijk hier hoe lang je financiële administratie moet bewaren. De rest kan weg. Is het echt zo simpel? De regel is inderdaad zo simpel, maar de uitvoering kan lastig zijn weet ik. Vooral met dingen waar herinneringen aan kleven. Dat ene shirtje dat je niet meer past, maar hebt gekocht op die leuke reis. Of babykleertjes. Of armbandjes van festivals of concertkaartjes. Allemaal herinneringen! Moeten die echt weg? Zeker niet. Maar meestal is het idee dat je iets niet meer hebt vervelender dan als het echt weg is. Als je moeite hebt met herinneringen die kleven aan spullen, bedenk dan wat je ermee wint als je het bewaart. Is het je echt heel dierbaar en zou je er nog graag af en toe naar willen kijken? Bewaar het dan in een speciale doos. En anders: geef het door aan iemand die het nog kan gebruiken.

5. ‘Misschien komt dit ooit nog van pas’

Deze opmerking sluipt makkelijk je brein binnen, he? Herkenbaar! Maar ik kan je verzekeren dat áls je jezelf de vraag stelt of je dit ooit nog zal gebruiken, dat 9 van de 10 keer het antwoord ‘nee’ is. Als je het niet regelmatig gebruikt, opzoekt om naar te kijken óf als het kapot of vies is: weg ermee. Het vergt wat oefening en het wordt echt makkelijker naarmate je meer opruimt. Hou vol!

6. Zoek een vaste plek voor alle spullen

Ok, nu je alles hebt uitgezocht is het tijd om een vaste plek te geven aan de spullen die je wilt houden. Is dat nog steeds op dezelfde plek als eerst? Of is er een plek die logischer is? Als je een plek hebt gekozen, kun je alles netjes weer opruimen, opvouwen, ophangen. Misschien heb je ook nieuw opbergmateriaal nodig: opbergdozen, lectuurbakken, lade-organizers, kratjes etc. En labels, als dat je ding is. Maak een lijstje met welke opbergers je nodig hebt en ga voor materialen die passen bij jouw stijl en ga op pad. Kies bijvoorbeeld ook één soort kledinghangers, dat ziet er netter uit in je kast.

Opruimen en organiseren

Foto: Shutterstock (Humpuugie)

7. Wat doe je met alle spullen die je niet wilt houden?

Ik ben een groot voorstander van doorgeven, kringloop, doneren en recyclen. Is iets kapot en kan het niet gerepareerd worden? Gooi het dan meteen weg. Let er wel op dat je grof vuil en elektronische apparatuur op de juiste manier afvoert. Kijk daarvoor op de website van het afvalbrengstation in jouw woonplaats. Apparatuur dat nog heel is, kleding, woondecoratie, speelgoed en dat soort zaken kun je wegbrengen naar de kringloop of doneren. Ik geef graag een paar tips voor goede doelen:

  • Babykleding en babyspeelgoed: Stichting Babyspullen. Zij maken complete pakketten voor gezinnen die een kindje verwachten en die het financieel moeilijk hebben.
  • Kleding: kringloopwinkel, Leger des Heils winkel, Stichting Vincentius.
  • Verzorgingsproducten en cosmetica: Blijf-Van-Mijn-Lijf-Huizen, inleveren van deze producten kan bij Soap Treatment Stores

Extra tip: kleding die stuk is of vlekken heeft kun je alsnog inleveren bij het goede doel van je keuze. Vaak wordt kleding die niet gebruikt of verkocht wordt opgekocht door een lommerd per kilo. Het goede doel waar je jouw kleding afgeeft krijgt er geld voor en dus komt het uiteindelijk beter terecht dan in de vuilnisemmer.

8. En nu: volhouden, niet volbouwen

Allereerst: geniet van je ‘nieuwe’ huis! Van de verworven ruimte, het makkelijk terugvinden van je spullen en de rust die het geeft. Nu is het zaak dat je niet méér spullen gaat kopen zodat je huis weer vol komt te staan. Ga eens in de zoveel tijd weer door het huis en door je kasten om te zien wat je niet meer gebruikt. Voor iedereen geldt weer iets anders, voor mij werkt het om te bedenken of ik dat ene shirtje het afgelopen jaar uit de kast heb willen halen om aan te trekken. Of dat ene boek dat ik van mezelf zou moeten lezen, maar waar ik steeds liever een ander boek voor in de plaats pakte. Dat zegt mij genoeg: ik trek liever iets anders aan en ik lees liever wat anders, dus dat shirtje en dat boek kunnen weg.

Nog een laatste tip: om te zorgen dat onnodige spullen je huis binnendringen kun je ook zorgen dat ze niet de drempel over komen. Koop een nee-nee sticker om folders te weren uit je brievenbus (en download in plaats daarvan de Folder-app), weiger samples bij drogist en parfumerie, weiger gratis reclamemateriaal dat je op straat of in een winkel krijgt (petjes, ballonnen, pennen, etc) en de belangrijkste: laat je niet verleiden door impulsaankopen.

Veel succes en een opgeruimd 2019 gewenst!

 

 

 

Headerfoto: Shutterstock (Eldar Nurkovic)

 

 

Vorige bericht Volgende bericht
 

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Reacties op Facebook

Geen reacties

Plaats een reactie