8 dingen die je graag wilt weten als jouw kind voor het eerst naar de basisschool gaat (deel 2)

Merel - 16-02-2020
voor-het-eerst-naar-de-basisschool

Vorige week vertelde ik al waar ik de eerste vijf weken van het eerste schooljaar van mijn zoontje tegenaan was gelopen. Ondertussen kan ik hier haast een boek mee vullen, vooral van de kleutertoiletten (zie verderop in dit blog) was ik danig onder de indruk. Natuurlijk wilde ik jullie mijn waarneming niet onthouden…

1. Werkjes

Als peuter nam Jacob al geregeld wat moois mee naar huis: een knutsel, een mooie feestmuts, een kleurplaat, tekening en ga zo maar door. De thuis-galerie was altijd rijkelijk gevuld. Op de basisschool voeren ze de productielijn flink op! Bij het uitmesten van het rugzakje vind ik minimaal twee keer per week wel een verfrommeld kunstwerkje. Daar valt niet tegenaan tentoon te stellen. Ik vrees dat ik enkele werkjes na uitvoerig bekijken en bewonderen toch ook al aan de prullenbak heb gedoneerd.

2. Speelafspraakjes

Oké, hier hebben wij nog geen ervaring mee tot dusver, maar in de wandelgangen heb ik al het nodige opgevangen. Het kan een heel gedoe zijn om de agenda van je kleuter een beetje ‘prettig in te delen’. De planning kan lastig zijn: ‘Nee, dan heeft Sem zwemles’ of: ‘Dan is Fleur naar de bso’ etcetera. En dan heb ik het nog niet over de grote en kleine drama’s: het kind met wie jouw kleuter wil spelen kan die dag niet of heeft al een andere speelafspraak of jouw kind wil graag bij hem/haar thuis afspreken en jawel… het andere kind wil liever spelen in het eigen huis. En dan zijn ze ook nog moe na een lange schooldag.

3. Vriendenboekjes a.k.a. huiswerk voor de ouders

Je kent ze misschien nog wel van vroeger, maar ‘het vriendenboekje’ is terug van misschien wel nooit weggeweest. Enige dat wel echt anders is dan ‘in mijn tijd’, is dat het al begint bij de kleuters. ’s Ochtends en ‘s middags is er bij de deur een levendige handel in vriendenboekjes. Met hele rituelen: zij mag hem eerst mee naar huis en daarna vriendje X, niet op die bladzijde schrijven, die is bedoeld voor oma etcetera. Belangrijke sidenote: de boekjes dienen snel(!) weer teruggebracht te worden naar de rechtmatige eigenaar. Lees: papa en mama zitten ’s avonds laat die krengen nog in te vullen voor hun hartenlapjes. Nou vertel eens: wie is jouw favoriete Paw Patrol? Juist!

4. Thema’s, ‘bijzondere dagen’ en gebruiken

Misschien hanteert jouw peuterspeelzaal of kinderdagverblijf al wel thema’s, nou dat gaat op school vrolijk verder. De eerste maand hadden we een ‘positief thema’, iets met samenwerken en complimenten geven, met ‘een vraag van de dag’ voor thuis. Zoals je leest, ik zat er nog niet helemaal lekker in. Nu is het thema ‘ruimte’ en is het de bedoeling dat je zelf ook bijdraagt aan het thema. Niks is verplicht hoor, maar weet wel dat je kleuter niets liever wil dan zelf ook wat meebrengen voor in de kring. Daarnaast heb je nog dagen zoals: ‘breng-je-langharige-cavia-mee-naar-school-dag’, ‘kom-verkleed-als-je-favoriete-snack-dag’ en aanverwante dagen. ;-)

5. Informatie overload

Ondertussen heb ik de meldingen van de school-app uitstaan en dat al na vijf weken school, want tjonge wat komt daar veel informatie voorbij. En dan zijn er nog schoolmails en het infobord bij de deur van de groep. Op die laatste vergeet ik stelselmatig te kijken. Toch wel handig, want daar staat dat thema dus (nog een keer) vermeld, alsmede een reminder wanneer er weer een studiedag gepland is. Tip van flip: bij onze basisschool is het mogelijk om de digitale schoolagenda te koppelen aan/uploaden in je eigen mobiele agenda. Zo hebt je in een klap alle vakanties, vrije dagen, verkeerslessen, sportdagen, projectweken en schoolreisjes in je agenda staan. Niet dat ik zo niks meer vergeet…

Sowieso vind ik de schoolapp (wij hebben Schoudercom) wel een mooie uitvinding. Hier staan bijvoorbeeld ook alle namen van de klasgenootjes van je kind in, met een link naar de contactgegevens van de ouders (als zij deze op ‘delen’ hebben staan). Handig als je contact wilt leggen voor een speelafspraakje.

6. Veeeeel vrije dagen

Ja, dat zijn er echt enorm veel, zeker in de tweede helft van het schooljaar. Naast alle vakanties en feestdagen: twee weken meivakantie, Pasen, Pinksteren, dan heb je ook nog gemiddeld 2 studiedagen per (half)jaar en daar bovenop voor de onderbouw vaak nog flink wat roostervrije dagen, omdat de kleuters anders te veel uren maken. Vaak zijn die dagen op maandag, woensdag of vrijdag, goed om rekening mee te houden in je planning.

7. Kapotte kleding

Als je kind al naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal is geweest, dan is vieze of kapotte kleding aan het einde van de dag vaak geen verrassing. Maar echt: doe dit keer 10 en je hebt de basisschool. Na de eerste week hadden wij hier al een broek met een gat en een broek waar de vlekken op de knieën er niet meer uit gaan. Slidings maken schijnt kleuterhobby numero uno te zijn.

8. De kleutertoiletten

Jongens echt, wat een vieze bende. Als je dacht dat de verschoonruimte van de creche het summum van jakkie was, think again. Kleutertoiletten, hoe mooi en modern ze ook kunnen zijn, ze zijn smerig. Hier hebben we bijvoorbeeld deuren in de vorm van o.a. een dolfijn. Nou zo ziet het toilet er einde dag ook uit: alsof er een kudde dolfijnen in heeft rond gesparteld: overal plassen. Please, laat dat niet allemaal plas zijn! Zeep en een handdoekje ontbreken bij de wasbak, want daar wordt mee geklierd. Op sommige scholen is er ook geen wc-papier bij de toiletten. Say what?! Ja echt, geen papier. Je moet dan wat wc-papier meenemen vanuit de klas, zodat ook daarmee niet gerommeld kan worden. Sowieso lijkt je kleuter de hygiëne die je er thuis hebt in geramd redelijk te zijn vergeten, want het liefst rennen ze zo langs de kraan terug naar de klas. Brrrr… Wij hebben thuis de hygiënische handzeep weer even in bulk ingeslagen. En dan tot slot: een bevriende juf vertelde me dat de wc’s van de middenbouw nog viezer zijn *huil*, sorry maar dan zijn jullie vast voorbereid.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie nog aanvullingen?

Lees ook Naar de basisschool.

Merel woont in de randstad, is getrouwd en moeder van twee zoontjes. Ze werkt als zelfstandig tekstschrijver. Ze houdt van koffiedrinken – tegenwoordig vooral in kidsproof cafeetjes – series bingewatchen, maar vooral van gezellig eten en kletsen met familie en vrienden. Af en toe doet ze een poging tot het lezen van een boek.
lees meer blog's van Merel

Ook veel gelezen:
Social
Partners