De mental load van het ouderschap

Het ouderschap brengt een overvloed aan vreugde en vervulling, maar ook een scala aan verantwoordelijkheden en uitdagingen. Eén van de meest besproken, maar vaak onderschatte, aspecten van het ouderschap is de mental load. Deze onzichtbare last heeft een enorme impact...

Leuke en makkelijke traktaties

Hieperdepiep hoera! Je kind is jarig en dat is natuurlijk altijd feest. Als je creatief bent en het leuk vindt om te knutselen, dan is een traktatie bedenken en het maken ervan ook een feest. Maar als je niet zo crea bent, even geen inspiratie hebt of weinig tijd om...

Waarom is spelen op de buik voor baby’s belangrijk?

Regelmatig kom ik als kinderfysiotherapeut bij ouders op huisbezoek en merk ik dat baby’s te weinig op hun buik worden gelegd als ze wakker zijn. Sinds een tijdje geldt de regel dat baby’s niet meer op hun buik of in zijligging in bed neergelegd mogen worden om te...

Hoe je wél antwoord krijgt op ‘Hoe was je dag?’

“Hoe was het?”. “Goed.” “Wat heb je allemaal gedaan?”. “Vanalles.” Dit zijn de volledige notulen van het gesprek tussen mij en één van de Zoons op een doordeweekse avond, als we thuis komen na school en werk. Ik heb de jongens een hele dag gemist en ben razend...

Waarom een Citybox een aanwinst is voor elke wijk

In veel buurten is er behoefte aan veilige, leuke en toegankelijke plekken waar mensen samen kunnen komen en bewegen. De Citybox, een sportkooi van het Nederlandse bedrijf IJslander, speelt hier perfect op in. Deze sportkooi is speciaal ontworpen om sporten mogelijk...

Het was zover. Eindelijk. Halleluja. Mads mocht afzwemmen voor zijn A diploma. De dag die we wisten dat zou komen, alleen was heel lange tijde de vraag wanneer. Trots was hij, dat het eindelijk zover was. Bij mij overheerste vooral de opluchting. Ik zie hem nog gaan, de eerste zwemles. Op weg naar het zwembad was het een en al drama. Huilen. Hij wilde niet. Hij vond het eng. Het maakte hem toch lekker helemaal niet uit dat zolang hij niet kon zwemmen hij altijd een zwemvest aan moest op de boot van opa. Als hij maar niet het bad in hoefde. Een half uur later lag hij schaterend in het water en zwom hij (trappelend), ingepakt in kurk en zwemband als snelste van de ene naar de andere kant. Uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer het water uit. Ik wist niet wat ik meemaakte. Dat zat wel snor, dacht ik. Hij zou vast snel zijn diploma halen en dat was een heel fijn vooruitzicht. Zo zou hij sneller zijn dan zijn zus, voor wie we een eindeloze reeks zaterdagochtenden in een veel te warm zwembad doorbrachten.

De dromer

Dat was allemaal veel te voorbarig, zo zou blijken. Toen er ineens van hem verwacht werd dat hij netjes hakken-wijd-sluit moest doen, van het startblok moest springen en onder water door een gat in een zeil moest zwemmen was de lol er al gauw af. Huilen. Niet willen. Een badmeester (wel een hele leuke!) die erg op hem in moest praten. Terwijl zijn klasgenootjes letterlijk van hem wegzwommen ging Mads langzaam vooruit. Hij deed maar wat. Droomde heerlijk de hele les door en kwam vervolgens met uitgestreken smoelwerk het bad weer uit als de les erop zat. Douchen, aankleden en een Liga eten (want die krijgt hij altijd na de les). Ik heb niet geteld hoeveel Liga’s er doorheen zijn gegaan voordat hij naar het afzwemgroepje mocht. Het waren er veel.

Volstrekt unieke invulling van de schoolslag

Eenmaal in het afzwemgroepje werd weer de noodklok geluid. Het ging toch te langzaam vooruit. Hij zwom niet netjes, verzoop bijna toen hij met kleren en waterschoenen in het water sprong. Weer dat gedroom, weer die volstrekt unieke invulling van de schoolslag. Het werd een privé-lesje hier en daar. Het was kantje boord allemaal en er was zelfs even sprake van grote twijfel of hij echt wel mocht afzwemmen. En toen, op de valreep, toch het verlossende woord. Hij mocht! Dus zaten we op een vrijdagavond in het bloedhete zwembad te kijken hoe hij het er vanaf zou brengen. Zelf was hij er doodkalm onder. Trok een gezicht van ‘ik fix dit even’ (voor de goede orde, dat gezicht trekt hij heel vaak) en sprong het water in. Wat schetste onze stomme verbazing: hij zwom keurig. Mooi, snel, vaardig. Hupsakee het gat in het zeil door, keurig op zijn rug. Geen gespartel.

Grapjas

Hij heeft ons al die tijd voor de gek gehouden. Het kan niet anders. Dit moet Mads’ gevoel voor humor zijn geweest. Het was een spelletje en zijn badmeester had dat door en zei dat hij het kon, waar wij er allemaal hevig aan twijfelde. Even hield ik mijn adem in toen hij als allerlaatste zijn diploma kreeg uitgereikt. Het zal toch niet? Maar toen hij een ereronde had gemaakt met zijn klasgenootjes gaf hij mij zijn diploma en sprong weer het water in. Hij wilde er niet uit komen. Zelfs niet toen ik zei dat we taart gingen eten om het te vieren. Het moest niet veel gekker worden. Nu gaat hij op voor diploma B. Ik kan niet wachten.

Headerfoto: Shutterstock