De eerste dag na de kerstvakantie was de eerste schooldag mijn zoon Jacob, die in december vier jaar is geworden. De eerste weken naar de basisschool zitten erop. Poeh hé, dat was niet niks. Nu het eerste stof een piepklein beetje is neergedaald wil ik alvast even wat ‘eerste zaken’ delen waar ik tegenaan liep. Doe er je voordeel mee!

Het feit dat ik diezelfde week weer begon met werken na mijn zwangerschapsverlof en mijn tweede zoontje Diederik van nu bijna 5 maanden startte op het kinderdagverblijf, zorgde ervoor dat ik er op donderdagavond al flink doorheen zat. Om van beide kinderen nog maar niet te spreken… Man wat een gedoe met al dat halen en brengen, maar wat vindt hij het leuk op school. Gaat jouw kind binnen ook voor het eerst naar de basisschool? Dan zijn dit dingen om rekening mee te houden!

1. Geen peuter meer

Eigenlijk al na de eerste dag merk je dat je kind zich van de ene op de andere dag ontpopt heeft tot een kleuter. Vaak in de aanloop naar de basisschool merk je al wel dat ze er zogenaamd ‘aan toe zijn’. Maar zodra ze gestart zijn dan gaat het helemaal snel met het groeien en de veranderingen in het gedrag. Opeens is de juf een autoriteitspersoon, komen ze dagelijks met nieuwe feitjes thuis (ik weet nu meer van de manen van Saturnus dan me lief is!) en zijn oudere kleuters rolmodellen (zowel ten positieve als ten negatieve, zie volgende punt).

Naar-de-basisschool-geen-peuter-meer

2. Brutale en nieuwe woordenschat

Zoals ik al zei, die kleuters ontwikkelen zich snel als ze naar de basisschool gaan. Mooi om te zien en complimenten aan de leerkrachten die dit proces liefdevol in werking zetten. Maar ook van elkaar steken die kleintjes veel op, helaas niet altijd volledig positief. Zo kan Jacob opeens tussen zijn vingers door spugen (als ik iets smerig vind), maar ook komen er soms brutale uitspraken voor bij. ‘Ik luister niet naar jou!’ gevolgd door het immer zo gezellige ‘Nènènènènènèèèèè!’. Top!

3. Naar de basisschool vraagt een strakke planning

Waar het kinderdagverblijf of gastouder een redelijk vrij ‘haal- en brengbeleid’ hebben, ergens voor 9.30 uur brengen en voor 18.30 uur halen graag, is verder alles goed. School, not so much, er is vaak een inloopkwartier, dan dien je je zoon of dochter af te leveren, niet eerder en zeker niet later. Oftewel: iedereen staat ’s morgens en einde middag nog een keer, flink op tijd. Dat vraagt een strakke planning om allemaal tijdig klaar te staan met plassen, jassen, dassen, tassen en goed gevulde trommeltjes. Dat draagt niet altijd bij aan feestvreugde…

4. Buitenschoolse opvang en overblijven

Als beide ouders werken dan zal er na schooltijd weer enige vorm van opvang geregeld moeten worden. Sommigen hebben een lieve opa, oma of buur die de kinderen ophaalt uit school. Wij zijn direct de eerste schoolweek begonnen met buitenschoolse opvang (bso). Vond ik wel even slikken. Heeft je kind er al zo’n drukke dag op zitten, moet hij/zij ook nog naar de bso. Maar we wilden Jacob direct laten wennen aan de ‘normale routine’ en niet na een paar weken de bso pas introduceren, dit om teleurstelling te voorkomen.

Zelfde geldt voor overblijven: dag één gestart. Oh en houd er rekening mee dat als je kind voorheen op woensdag naar het kdv ging, dat nu betekent een lange middag bso. Doordat ik tijdig hierover getipt was heb ik mijn werkweek omgegooid en ben ik nu zelf vrij op woensdag. Daarnaast: sommige bso’s bieden de woensdagmiddag niet aan als opvangdag.

Naar-de-basisschool-

5. Geen overdracht of dagverslag

Even wennen hoor, van een dagverslag van je kdv-/peuterspeelzaaljuf naar (als je geluk hebt) een enkel woord van de kleuterjuf/-meester bij het ophalen. ‘Ging goed hoor vandaag! Tot morgen!’ Gelukkig is geen nieuws vaak goed nieuws, maar toch is het wennen dat je kind steeds meer een eigen leven krijgt waar jij niet alles vanaf weet. Daarnaast zijn niet alle kleuters even breedsprakig over hun dag. Wij moeten het vaak doen met ‘het was leuk’ en ‘de juf is het gymmen vergeten’ (happened once!).

6. Ouderparticipatie

Dit klinkt als de participizza uit ‘De luizenmoeder’, maar dit bestaat echt! Die pizza-avond wellicht niet, maar ouderparticipatie is een ding. En soms/vaak heel lastminute: ‘Wie kan er deze week hulpouder zijn voor onze excursie naar het park?’ Met een subtiele: ‘Bij te weinig ouders kan ons uitje niet doorgaan…’ erachteraan voor een vleugje schuldgevoel. Een bijdrage aan het kerstdiner op school of het paasontbijt wordt ook enorm gewaardeerd. Ik ben maar vast ‘Heel Holland Bakt’ aan het ‘bingen’, misschien dat het me dan tegen Pasen lukt een cupcake te bakken.

7. Moe to the max

De eerste maandagmiddag 15.15 uur (onze school doet niet aan wendagen) haalde ik een spierwitte kleuter op. Ik moest hem letterlijk losweken van de hand van de juf. Hij wist niet waar hij kijken moest zo op dat plein vol ouders. Hij durfde van de vermoeidheid en ‘overprikkeldheid’ gewoon niet over te steken van de juf naar mij. Moe dus, heel erg moe. Na vijf weken zie ik al verbetering, maar alsnog: aan het eind van de dag zijn ze moe en gaat je kleuter uit als een nachtkaars. Houd dus de agenda op woensdagmiddag en in het weekend maar even wat leger, zodat ze kunnen bijtanken. You will thank me later!

8. Verse virussen

Als je alles gehad dacht te hebben inclusief alle kdv-virussen… Blijken er op de basisschool kakelverse bacillen voor je nieuwbakken kleuter op de loer te liggen. Net nu je dacht dat zijn of haar weerstand op volle sterkte was, niet dus. En een leuke bijkomstigheid: jij als ouder doet weer vrolijk mee met sniffen en snuiven. Joepie!

9. Werkjes gaan mee naar huis

Als peuter nam Jacob al geregeld wat moois mee naar huis: een knutsel, een mooie feestmuts, een kleurplaat, tekening en ga zo maar door. De thuis-galerie was altijd rijkelijk gevuld. Als je kind naar de basisschool gaat, voeren ze de productielijn flink op! Bij het uitmesten van het rugzakje vind ik minimaal twee keer per week wel een verfrommeld kunstwerkje. Daar valt niet tegenaan tentoon te stellen. Ik vrees dat ik enkele werkjes na uitvoerig bekijken en bewonderen toch ook al aan de prullenbak heb gedoneerd.

Naar-de-basisschool-speelafspraakjes

10. Speelafspraakjes na schooltijd

Oké, hier hebben wij nog geen ervaring mee tot dusver, maar in de wandelgangen heb ik al het nodige opgevangen. Het kan een heel gedoe zijn om de agenda van je kleuter een beetje ‘prettig in te delen’. De planning kan lastig zijn: ‘Nee, dan heeft Sem zwemles’ of: ‘Dan is Fleur naar de bso’ etcetera. En dan heb ik het nog niet over de grote en kleine drama’s: het kind met wie jouw kleuter wil spelen kan die dag niet of heeft al een andere speelafspraak of jouw kind wil graag bij hem/haar thuis afspreken en jawel… het andere kind wil liever spelen in het eigen huis. En dan zijn ze ook nog moe na een lange schooldag.

11. Vriendenboekjes a.k.a. huiswerk voor de ouders

Je kent ze misschien nog wel van vroeger, maar ‘het vriendenboekje’ is terug van misschien wel nooit weggeweest. Enige dat wel echt anders is dan ‘in mijn tijd’, is dat het al begint bij de kleuters. ’s Ochtends en ‘s middags is er bij de deur een levendige handel in vriendenboekjes. Met hele rituelen: zij mag hem eerst mee naar huis en daarna vriendje X, niet op die bladzijde schrijven, die is bedoeld voor oma etcetera. Belangrijke sidenote: de boekjes dienen snel(!) weer teruggebracht te worden naar de rechtmatige eigenaar. Lees: papa en mama zitten ’s avonds laat die krengen nog in te vullen voor hun hartenlapjes. Nou vertel eens: wie is jouw favoriete Paw Patrol? Juist!

12. Thema’s, ‘bijzondere dagen’ en gebruiken

Misschien hanteert jouw peuterspeelzaal of kinderdagverblijf al wel thema’s, nou dat gaat op school vrolijk verder. De eerste maand hadden we een ‘positief thema’, iets met samenwerken en complimenten geven, met ‘een vraag van de dag’ voor thuis. Zoals je leest, ik zat er nog niet helemaal lekker in. Nu is het thema ‘ruimte’ en is het de bedoeling dat je zelf ook bijdraagt aan het thema. Niks is verplicht hoor, maar weet wel dat je kleuter niets liever wil dan zelf ook wat meebrengen voor in de kring. Daarnaast heb je nog dagen zoals: ‘breng-je-langharige-cavia-mee-naar-school-dag’, ‘kom-verkleed-als-je-favoriete-snack-dag’ en aanverwante dagen. 😉

13. Informatie overload als je kind naar de basisschool gaat

Ondertussen heb ik de meldingen van de school-app uitstaan en dat al na vijf weken naar de basisschool, want tjonge wat komt daar veel informatie voorbij. En dan zijn er nog schoolmails en het infobord bij de deur van de groep. Op die laatste vergeet ik stelselmatig te kijken. Toch wel handig, want daar staat dat thema dus (nog een keer) vermeld, alsmede een reminder wanneer er weer een studiedag gepland is. Tip van flip: bij onze basisschool is het mogelijk om de digitale schoolagenda te koppelen aan/uploaden in je eigen mobiele agenda. Zo hebt je in een klap alle vakanties, vrije dagen, verkeerslessen, sportdagen, projectweken en schoolreisjes in je agenda staan. Niet dat ik zo niks meer vergeet…

Sowieso vind ik de schoolapp (wij hebben Schoudercom) wel een mooie uitvinding. Hier staan bijvoorbeeld ook alle namen van de klasgenootjes van je kind in, met een link naar de contactgegevens van de ouders (als zij deze op ‘delen’ hebben staan). Handig als je contact wilt leggen voor een speelafspraakje.

Naar-de-basisschool-overload-aan-informatie

14. Veeeeel vrije dagen

Ja, dat zijn er echt enorm veel, zeker in de tweede helft van het schooljaar. Naast alle vakanties en feestdagen: twee weken meivakantie, Pasen, Pinksteren, dan heb je ook nog gemiddeld 2 studiedagen per (half)jaar en daar bovenop voor de onderbouw vaak nog flink wat roostervrije dagen, omdat de kleuters anders te veel uren maken. Vaak zijn die dagen op maandag, woensdag of vrijdag, goed om rekening mee te houden in je planning.

15. Kapotte kleding

Als je kind al naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal is geweest, dan is vieze of kapotte kleding aan het einde van de dag vaak geen verrassing. Maar echt: doe dit keer 10 en je hebt de basisschool. Na de eerste week naar de basisschool hadden wij hier al een broek met een gat en een broek waar de vlekken op de knieën er niet meer uit gaan. Slidings maken schijnt kleuterhobby numero uno te zijn.

16. De kleutertoiletten

Jongens echt, wat een vieze bende. Als je dacht dat de verschoonruimte van de crèche het summum van jakkie was, think again. Kleutertoiletten, hoe mooi en modern ze ook kunnen zijn, ze zijn smerig. Hier hebben we bijvoorbeeld deuren in de vorm van o.a. een dolfijn. Nou zo ziet het toilet er einde dag ook uit: alsof er een kudde dolfijnen in heeft rond gesparteld: overal plassen. Please, laat dat niet allemaal plas zijn! Zeep en een handdoekje ontbreken bij de wasbak, want daar wordt mee geklierd.

Kindertoiletten op de basisschool

Op sommige scholen is er ook geen wc-papier bij de toiletten. Say what?! Ja echt, geen papier. Je moet dan wat wc-papier meenemen vanuit de klas, zodat ook daarmee niet gerommeld kan worden. Sowieso lijkt je kleuter de hygiëne die je er thuis hebt in geramd redelijk te zijn vergeten, want het liefst rennen ze zo langs de kraan terug naar de klas. Brrrr… Wij hebben thuis de hygiënische handzeep weer even in bulk ingeslagen. En dan tot slot: een bevriende juf vertelde me dat de wc’s van de middenbouw nog viezer zijn *huil*, sorry maar dan zijn jullie vast voorbereid.

Nieuwe fase als je kind naar de basisschool gaat

Zoals je kunt lezen komt er nogal wat op je kleuter af. En niet alleen op je kleuter, maar ook op jou als ouder. Het hele gezin moet wennen aan de nieuwe routine en het feit dat je apie vanaf nu iedere dag naar de basisschool gaat. Ondanks dat alles spannend en nieuw is kan ik vooral erg genieten van deze nieuwe fase en voelt het heel goed om hem naar de basisschool te brengen. Op die dikke keel en traan in mijn ooghoek die eerste dag na dan…

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie nog aanvullingen waar je op moet letten als je kind naar de basisschool gaat?