Mama

Ontzwangeren: feit of fabel?

Na de bevalling weer strak in je vel, op je roze wolk en weer helemaal jezelf? Voor sommigen is dat  weggelegd, voor sommigen niet. Maar hoe ga je er mee om als je jezelf even kwijt bent na de bevalling? Ik probeer je te helpen er doorheen te komen!

Het ziet er allemaal zo mooi uit op televisie en in films, na de bevalling zie je er uit om door een ringetje te halen, de baby ligt er prachtig bij en jij voelt je top, op de welbekende roze wolk.

donkere wolk

Of toch niet? Het lijkt wel of je iets heel ergs zegt als je vertelt dat het niet altijd zo rooskleurig hoeft te zijn. Veel vrouwen hebben na de bevalling (en lang daarna) nog last van klotsende hormonen en uit de kluiten getrokken emoties.  Op zich niet erg, maar het is wel vervelend. Je wilt je heel graag weer jezelf voelen maar je zit op een heel andere wolk dan de bedoeling was.  Persoonlijk voelde ik me pas weer volledig mezelf na ruim een jaar na de bevalling. Het was echt niet zo dat ik dagelijks jankend op de bank zat of met middelvingers smeet naar alles wat me niet zinde, maar ik had echt nog wel last van emoties die ik niet altijd herkende.

Ontzwangeren is wat mij betreft dus echt geen fabeltje. En ontzwangeren kost tijd. Ze zeggen niet voor niets: 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren. Geef je lichaam en je geest die tijd ook. Je moet wennen aan het nieuwe leven waar jij verantwoordelijk voor bent, het nieuwe ritme (of gebrek daaraan) en aan je nieuwe lijf. Leg vooral uit aan je partner en eventueel andere mensen om je heen wat er door je heen gaat. Dat scheelt een hoop ergernis van beide kanten.

Tips om je tijdens het ontzwangeren te helpen

ontzwangeren

  • Pak je rust, doe af en toe een dutje tegelijk met de baby. Uiteraard gaat het huishouden door, maar het stofzuigen of de was doen kun je echt wel even laten wachten.
  • Vraag hulp! Als je even tijd voor jezelf nodig hebt, geef dat dan vooral aan. Er is vast een moeder, zus, schoonzus of wie dan ook die tijd met je kleintje wil doorbrengen. Kun jij even uitrusten, of naar de kapper of wat dan ook. Even tijd voor jezelf!
  • Ga als het even kan lekker wandelen met de baby.  Frisse lucht is voor jullie allebei lekker en gezond. En als je alleen wandelt kun je even je hoofd leegmaken.
  • Praat over je gevoelens.  Heel veel vrouwen voelen zich onzeker na de bevalling. Het kan al voelen als een opluchting als je weet da t je niet de enige bent die met onzekerheden kampt. Indien nodig kun je zelfs de huisarts inschakelen, al is het maar om even te praten.
  • En, het allerbelangrijkst, vertrouw op jezelf! Weet dat je moederinstinct overneemt en dat er vanzelf ritme ontstaat in je nieuwe dagelijks leven.  Je wordt uiteindelijk echt weer jezelf!
Vorige bericht Volgende bericht

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Reacties op Facebook

2 Reacties

  • Reageer IJlien november 4, 2015 at 09:27

    Goed artikel en heel herkenbaar! Mason is nu bijna 1 en ik begin me sinds kort weer echt mezelf te voelen 🙂

    • Reageer Margot november 4, 2015 at 21:41

      Bedankt voor je reactie 🙂 Fijn dat je je weer wat beter begint te voelen!

    Plaats een reactie